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Incluso con la Segunda Guerra Mundial se renunció a castigar a todos los culpables porque era simplemente imposible procesarlos a todos. Pagaron los peces gordos, muchos con la horca, pero no pocos alemanes, italianos, y japoneses que habían participado en un cierto grado en los estados fascistas ocuparon después puestos importantes en la administración de la postguerra.El mismo De Gaulle quería anular todos los decretos de Vichy para recalcar que la república francesa nunca había dejado de existir, y tuvo que asumir que era imposible. Se tuvo que conformar con revocar expresamente lo más sangrante.Hay una ley natural que se llama "pasar página y seguir adelante", y aplica a todos los ámbitos. La amnistía del 77 no sólo sacó a los presos políticos que quedaban en la cárcel a la calle, también bloqueó la posibilidad de perseguir a los criminales de la dictadura, que fueron unos cuantos. ¿La opinión de buena parte de los encarcelados o familiares de asesinados? Que había que dejar a los muertos en paz y mirar hacia adelante.Esto no quiere decir que acepte que se firme un cheque en blanco, ni a aceptar cualquier cosa que venga. Me muevo en el posibilismo crítico, que no hay que confundir con la equidistancia. Como decía PPCC, el Estado también cometió errores (sobre todo con las cajas de ahorros) que inflamaron muchas cosas, el independentismo catalán entre ellas.Lo de estos días tiene mucho de ruido por parte de quienes sólo quieren sus pisitos y les importa una higa lo demás. Tampoco perdamos eso de vista.Convivir y gobernar sin recurrir a dictaduras (evidentes) es difícil. Pues claro, como siempre. Nos jodió mayo con las flores...
Y a muchos etarras también.... (de ahí la escisión de ETA-M y los poli-milis).....Que beneficie a ambas partes en un cambio de régimen por ejemplo, y ahora no es el caso.Pisitos son tanto o más los del PSOE (incluído Pedro el guapo) y no digamos los etno-racistas de Junts o ERC que son pisiteros a muerte. Ahí es donde chirrian todas las diatribas que leemos últimamente.
Iba a pedirle ejemplos específicos para poder debatir y rebatir si soy capaz, pero temo que empezaremos con " todos tenemos derecho a vivienda digna" , " trabajo digno" en la CE y tal. O con ratos o blesas o juancarloses primeros y me lo he repensado.Tengo cuidado con lo que desea , no sea que se le conceda.Sds.
Iba a pedirle ejemplos específicos para poder debatir y rebatir si soy capaz, pero temo que empezaremos con " todos tenemos derecho a vivienda digna" , " trabajo digno" en la CE y tal. O con ratos o blesas o juancarloses primeros y me lo he repensado.Tenga cuidado con lo que desea , no sea que se le conceda y el café le abrase los morros para siempre.Sds.
Lleváis desde 2010 pidiendo fuego y azufre, y cuando llega, os ponéis a llorar Ahora en serio: Releed el post de Manu Oquendo el otro día, donde hablaba del Venezolano que vendió por $60K su mansión de $2M. Y luego el post de Asdrúbal.Opino que no hay que ser conservador en este momento.Conservadurismo es conservación, mantenimiento de lo existente.¿Que mas da lo que quiera el PSOE?¿Acaso Franco no estaba legitimado por la INMENSÍSIMA mayoría de los españoles?Además, que la situación fue muchísimo peor durante la supuesta pandemia. Encañonados y encerrados ilegalmente mientras el ejército cronometraba el tiempo que paseabais al perro.Pero si hasta desestimaron TODAS LAS MULTAS de ese período. Y luego ni siquiera os pusisteis la cuarta. Anda, que no habéis vivido situaciones peores...Como dice Saturno: Esto es muchísimo mas divertido.No me jodáis hombre... Esto es solo un vaivén comparado con lo que -supuestamente- se avecina.Recordad el 2008 y la crisis subprime en EEUU.Habéis vivido tiempos durísimos, pero ya no os acordáis.Os estáis volviendo blandos.Conservadores y blandos.
Speech by Luis de Guindos, Vice-President of the ECB, at the 26th Frankfurt Euro Finance WeekFrankfurt, 13 November 2023It is a pleasure to take part in this year’s edition of the Frankfurt Euro Finance Week. I will begin by providing an overview of the euro area economic outlook that underpinned the Governing Council’s deliberations and the monetary policy decisions we took in October. I will then discuss how we see the risks to financial stability and related macroprudential policy issues.Euro area economic outlookWhen I spoke at this event last year, inflation was at historically high levels, both in the euro area and around the world, and growth was slowing following the post-pandemic rebound. Today, inflation is significantly lower, but it is still expected to stay too high for too long. At the same time, the growth outlook for the euro area economy has deteriorated further, as global growth momentum slows and tighter financing conditions are increasingly weighing on investment and consumer spending.In the third quarter of this year real GDP declined by 0.1% quarter on quarter. There are signs that manufacturing output remains firmly in contractionary territory, while the services sector has weakened further. Weaker industrial activity is spilling over to services, the impetus from reopening effects is fading and the impact of higher interest rates is broadening. It is likely that the euro area economy will remain subdued in the near term. However, it looks set to strengthen again over the medium term, as inflation falls further, household real incomes recover and the demand for euro area exports picks up.Inflation, which has been on a downward trajectory over the last 12 months, dropped markedly in both September and October. It now stands at 2.9%, according to Eurostat’s flash estimate. The decline, which was in part due to strong base effects, was broad-based, reflecting a drop in energy prices and falling food, goods and services inflation. We expect a temporary rebound in inflation in the coming months as the base effects from the sharp increase in energy and food prices in autumn 2022 drop out of the year on year calculation. But we see the general disinflationary process continuing over the medium term. Energy prices remain a major source of uncertainty amid heightened geopolitical tensions and the impact of fiscal measures. The same is true for food prices, which may also come under upward pressure owing to adverse weather events and the unfolding climate crisis more broadly.Most measures of underlying inflation continue to decline. The Eurostat’s flash estimate for inflation excluding energy and food points to a further decline to 4.2 % in October, supported by improving supply conditions, the pass-through of previous declines in energy prices, as well as the impact of tighter monetary policy on demand and corporate pricing power. At the same time, domestic price pressures are still strong and are being increasingly driven by wage pressures and the evolution of profit margins. While most measures of longer-term inflation expectations stand around 2 %, some indicators remain elevated and need to be monitored closely.The resilience of the labour market has been a bright spot for the euro area economy, but there are signs that the labour market is beginning to weaken. Fewer new jobs are being created and, according to the latest flash estimate, employment expectations have continued to decline in October for both services and manufacturing.Monetary policyBased on our assessment of the inflation outlook, the dynamics of underlying inflation and the strength of monetary policy transmission, the Governing Council decided to keep the three key ECB interest rates unchanged at its October meeting.The incoming information has broadly confirmed our previous assessment of the medium-term inflation outlook. Our past interest rate increases continue to be transmitted forcefully into financial and monetary conditions. Banks’ funding costs have continued to rise and are being passed on to businesses and households. The combination of higher borrowing rates and weakening activity led to a further sharp drop in credit demand in the third quarter of this year. And credit standards have tightened again. We are also seeing increasing signs of the impact of our policy decisions on the real economy. Further tightening is still in the pipeline from the current policy stance, and it is set to further dampen demand and help push down inflation.We are determined to ensure that inflation returns to our 2% medium-term target in a timely manner. Based on our current assessment, we consider that the key ECB interest rates are at levels that, maintained for a sufficiently long duration, will make a substantial contribution to this goal. We will continue to follow a data-dependent approach to determining the appropriate level and duration of restriction.Financial stabilityLet me now turn to financial stability. In our upcoming Financial Stability Review, we highlight that the financial stability outlook remains fragile as the gradual effects of tighter financial conditions on both the financial and non-financial sectors take hold. These concerns are heightened by the recent upward shift in bond yields owing to the global “higher-for-longer” narrative and the flare-up of tensions in the Middle East, which have added to the uncertainty surrounding the outlook.After a period of lower market volatility until August, the rising prospect of higher-for-longer rates has started to weigh on riskier asset valuations in recent months. Risk sentiment in markets remains highly sensitive to further surprises in inflation and economic growth. Higher than expected inflation or lower growth could trigger a rise in market volatility and risk premia, increasing the likelihood of credit events materialising.This brings me to the vulnerabilities in the non-bank financial sector. As regards credit risk, some non-banks remain heavily exposed to interest rate-sensitive sectors, such as highly indebted corporates and real estate. Deteriorating corporate fundamentals and the ongoing correction in real estate markets could expose non-banks that have invested in these sectors to revaluation losses and investor outflows. Furthermore, low levels of liquidity could expose investment funds to the potential risk of forced asset sales if macro-financial outcomes deteriorate.Corporate profitability in the euro area has held up well, but higher interest rates are weighing on the debt servicing capacity of more vulnerable firms. A weakening economy could prove challenging for firms with high debt levels, subdued earnings and low interest coverage ratios. Real estate firms are particularly vulnerable to losses stemming from the ongoing downturn in euro area commercial real estate markets. In an environment of tighter financing conditions and elevated uncertainty, real estate prices have declined markedly. The effects of higher interest rates have been compounded by structurally lower demand for some real estate assets following the pandemic. Although banks’ exposure to these markets is comparatively low, losses in this segment could act as an amplifying factor in the event of a wider shock. Euro area households, especially those with lower incomes and in countries with mainly floating-rate mortgages, are being increasingly squeezed by the higher interest rates. Tighter financing conditions have reduced the demand for housing, putting downward pressure on prices. On a more positive note, robust labour markets have so far supported household balance sheets, thereby mitigating the credit risk to banks.Spreads in government bond markets have remained contained as many governments managed to secure cheap financing at longer maturities during the period of low interest rates. However, higher funding costs and less prudent fiscal policies could reignite concerns around sovereign debt sustainability, particularly in countries where debt levels are already high.The euro area banking system has been a source of resilience in this turbulent year. Banks’ capital and liquidity buffers remain strong, and profitability has further improved in recent quarters on the back of higher interest rates. Despite these strong fundamentals, it is striking just how compressed bank valuations remain. This seems to reflect lingering concerns about the long-term sustainability of bank earnings, as they face increased downside risks from the prospect of deteriorating asset quality, lower lending volumes and higher funding costs. While asset quality indicators have been robust over the last year, early signs of deterioration are becoming visible – particularly in smaller firms and some sectors like commercial real estate.ConclusionSince the start of our hiking cycle, we have increased our policy rates by a cumulative 450 basis points. Our restrictive policy stance continues to be transmitted forcefully into financing conditions and is increasingly affecting the real economy. Inflation has come down markedly but is still expected to stay too high for too long, and domestic price pressures remain strong. We will therefore ensure that our policy rates will be set at sufficiently restrictive levels for as long as necessary.In view of the prevailing elevated uncertainty, our future decisions on policy rates will continue to be data dependent and taken on a meeting-by-meeting basis. At our December meeting, we will have a new set of macroeconomic projections and more data on actual and underlying inflation, economic activity and the state of transmission, so we will be in a better position to reassess the inflation outlook and required policy action.A resilient and well-functioning financial system is essential for the smooth transmission of monetary policy that is required to achieve our goal. To this end, macroprudential authorities should preserve releasable capital buffers to ensure that they are available in the event that conditions in the banking sector deteriorate. Furthermore, the lessons learnt from the turmoil this spring underline the need to implement outstanding Basel III reforms and complete the banking union, while previous market shocks confirm the need to boost the resilience of the non-bank financial sector by strengthening the policy framework for non-banks in an internationally coordinated manner.Prudent and investment-oriented fiscal policies are also very supportive of our price stability goal. Fiscal policy should be geared towards making the euro area economy more productive and gradually bringing down high public debt. Structural reforms to enhance the euro area’s supply capacity can help reduce price pressures in the medium term. It is therefore vital that the reform of the EU’s economic governance framework is concluded, in order to anchor expectations and support fiscal discipline.
Fed: Supervisory Problems On The Rise For Banks Of All SizesBloomberg News -The number of outstanding supervisory findings — for large, regional and community banks alike — have continued to climb in recent months, according to the Federal Reserve’s latest supervision and regulation report. (...)The report also singled out commercial real estate loans as an area of enhanced focus for supervisors, given the higher levels of delinquency in such assets. Distress in office loans, in particular, has skyrocketed since last year, the report notes.
El final del 'procés'Quiero que Cataluña sea un lugar próspero, feliz y abierto a Europa y al mundo, innovador, fascinante, y lleno de vida. Creo sinceramente que para que eso suceda, debe seguir siendo parte de España, tanto por motivos económicos como culturales. Es imposible entender Barcelona, la ciudad en la que se editan más libros en castellano del mundo, fuera de España. Es imposible entender a Cataluña sin Barcelona.[...]Los acuerdos de investidura que el Partido Socialista y los nacionalistas catalanes, por lo tanto, me despiertan miedos y esperanzas considerables. Y aún con los abundantes reparos que me producen varias de sus provisiones, creo que pueden ser, potencialmente, una forma de cerrar esta era tan idiotizada y autodestructiva de la política catalana, y quizás, a medio plazo, un punto de partida hacia un país mejor.[...]Ofuscado entre tantas tonterías, la parte substancial de ambos pactos incluye sólo dos propuestas concretas y tangibles, sin condicionales. Primero, los partidos nacionalistas catalanes votarán a favor de la investidura. Segundo, el Congreso aprobará una ley de amnistía para los implicados en los disturbios y algaradas del procés. El resto del acuerdo, con la única excepción del traspaso de Cercanías (al que le dedicaré otra columna más adelante) es una montaña de vaguedades, indefinición y condicionales, sin apenas detalles concretos. Hay múltiples mesas de diálogo que hablarán sobre cosas, hay una “agenda de reformas y transferencias” y una serie de principios sobre el sistema de financiación. Pero sobre soberanía, autodeterminación, libertad, revolución y demás no hay nada substancial. Todo está escrito en condicional, todo está supeditado a acuerdos, y no hay compromisos cerrados en ningún tema concreto.La cláusula más importante, sin embargo, está medio escondida en el acuerdo con Junts. En el texto dicen que Junts propondrá la celebración de un referéndum de autodeterminación amparado en el artículo 92 de la Constitución, es decir, consultivo y autorizado por el Congreso de los Diputados a propuesta del Presidente del Gobierno. En esa cláusula el PSOE no se compromete ni a considerar esa solución; sólo dice que desarrollarán el estatuto de autonomía del 2006.Es decir: tenemos un partido independentista que ha renunciado por escrito a la vía unilateral hacia la secesión que era el problema central de procés, y lo ha hecho a cambio de que el Gobierno español siga implementando el marco legal vigente. Detrás de todas esas grandes palabras y aspavientos, los dos partidos que reventaron la convivencia en Cataluña y dieron poco menos que un golpe de estado para intentar romper el país han decidido acatar el sistema constitucional, y lo han hecho sin rechistar.Si lo que queríamos era cerrar el procés y hacer que la política catalana y española vuelva a su tradicional (y perfectamente normal en sistemas federales) negociación de presupuestos, leyes y competencias, aquí lo tenemos. Esto es lo que este acuerdo está haciendo.Quedan dos puntos por comentar. Sobre la financiación, uno de los problemas endémicos de nuestro sistema institucional es que las autonomías pueden gastar dinero, pero no recaudarlo. Un acuerdo que fuerce a los gobiernos regionales a pagarse sus intentos es muy necesario; veremos si el acuerdo con ERC va en ese sentido, y si la reforma de la LOFCA extiende este principio a todas las comunidades.Segundo, queda la amnistía. No estoy seguro de que sea constitucional, pero tampoco estoy seguro de que no lo sea; los que dicen que es obvio e imposible aprobar creo que están hablando más desde el dogmatismo que desde la interpretación legal seria. Moralmente, la amnistía me parece una solución incómoda. Lo que sucedió en Cataluña el 2017 (un golpe de estado) fue extraordinariamente grave, y todo lo que vino antes y después tuvo consecuencias negativas profundas en la sociedad catalana. Es tremendamente injusto que un cretino como Puigdemont y su banda de demagogos y fanáticos pudieran hacer tanto daño al país y no sufrir consecuencias.¿Volverán a las andadas?Si ese es el precio de “cerrar” el procés de una vez, sin embargo, quizás este sea un precio que debamos estar dispuestos a pagar. Las algaradas independentistas fueron muy graves, pero no hubo muertes ni víctimas. Creo que, como país, deberíamos estar dispuestos a ser magnánimos, si eso soluciona el conflicto, o al menos lo convierte en la tradicional batalla partidista insoportable dentro de las instituciones, no un golpe de estado.¿Me fío de que los independentistas no vuelvan a las andadas? Por supuesto que no, y el estado debe estar dispuesto a enchironar con entusiasmo si deciden romper otra vez el marco constitucional. Creo que es hora de ser pragmáticos, y aceptar que cualquier conflicto político como el catalán sólo podrá cerrarse en falso, con soluciones a medias e imperfectas que no satisfacen del todo a nadie.Estos acuerdos son, potencialmente, la mejor solución para Cataluña y España ahora mismo. Creo que es un riesgo que vale la pena correr.https://www.vozpopuli.com/opinion/final-proces.html